Osobowość, empatia i inteligencja emocjonalna wśród studentów kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego. (Personality, empathy and emotional intelligence among medical and dental students.)
Opis bibliograficzny
Szczegóły publikacji
Streszczenia
Wprowadzenie: Istnieje brak konsensusu co do cech posiadanych przez idealnego lekarza i bardzo ograniczone badania dotyczące tych cech wśród studentów medycyny. Cel: Zbadanie czy wstępują różnice w cechach osobowości, inteligencji emocjonalnej i empatii między studentami kierunku lekarskiego a lekarsko-dentystcznego. Postawiliśmy hipotezę o braku różnic w badanych grupach względem badanych zmiennych. Metody: W badaniu wykorzystano kwestionariusz osobowości NEO-FFI, kwestionariusz do badania inteligencji emocjonalnej INTE oraz inwentarza IVE, za pomocą którego zmierzono poziom empatii. Badanie ukończyło 100 studentów, po 50 z kierunku lekarskiego i 50 z lekarsko-dentystycznego. Wyniki: Nie wykazano różnic między badanymi grupami studentów w zakresie poziomu empatii i inteligencji emocjonalnej. Jedyna cecha, która różnicowała badanych studentów to sumienność, która była wyższa w grupie studentów kierunku lekarsko-dentystycznego. Umiejętność budowania pozytywnych relacji międzyludzkich ma wyraźne implikacje dla rozwoju zawodowego przyszłych lekarzy. Prowadzenie badań w tym obszarze może wzmocnić poradnictwo, dotyczące kariery studentów medycyny. SŁOWA KLUCZOWE: edukacja medyczna, osobowość, inteligencja emocjonalna, empatia, lekarze, dentyści
Introduction: There is a lack of consensus on the qualities possessed by the ideal doctor and very limited research on these qualities among medical students. Aim: To investigate whether differences in personality traits, emotional intelligence and empathy exist between medical and dental students. We hypothesised that there were no differences in the study groups in relation to the variables studied. Methods: The study used the NEO-FFI personality questionnaire, the INTE emotional intelligence questionnaire and the IVE inventory, with which the level of empathy was measured. The study was completed by 100 students, 50 each from the medical course and 50 from the medical-dental course. Results: There were no differences between the study groups of students in the levels of empathy and emotional intelligence. The only characteristic that differentiated the students studied was conscientiousness, which was higher in the group of medical-dental students. The ability to build positive interpersonal relationships has clear implications for the professional development of future doctors. Conducting research in this area can enhance the counselling, regarding the career of medical students. KEY WORDS : medical education, personality, emotional intelligence, empathy, doctors, dentists
Open Access
Linki zewnętrzne
Identyfikatory
Metryki
Eksport cytowania
Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.
Punkty i sloty autorów
| Autor | Dyscyplina | PkD / PkDAut | Slot |
|---|---|---|---|
| Styk Wojciech, dr n. społ. | nauki o zdrowiu | 49,4975 | 0,7071 |
Punkty i sloty dyscyplin
| Dyscyplina | PkD / PkDAut | Slot |
|---|---|---|
| nauki o zdrowiu | 49,4975 | 0,7071 |
Informacje dodatkowe
| Rekord utworzony: | 11 marca 2024 16:32 |
|---|---|
| Ostatnia aktualizacja: | 21 października 2025 09:28 |