Samoocena a subiektywnie postrzegana atrakcyjność. Badanie przekrojowe w grupie osób o różnym statusie związku. (Self-esteem versus subjectively perceived attractiveness. A cross-sectional study in a group of individuals with different relationship status.)
Opis bibliograficzny
Szczegóły publikacji
Streszczenia
Artykuł analizuje zależność między samooceną a postrzeganą atrakcyjnością w kontekście relacji interpersonalnych. Relacje społeczne wzmacniają poczucie wartości poprzez pozytywne sprzężenie zwrotne. Badanie przeprowadzono metodą ankietową, używając kwestionariusza własnego i skali SES Rosenberga. Udział wzięły 101 osób w wieku 19-60 lat. Wyniki wykazały, że osoby w związkach częściej postrzegają siebie jako atrakcyjne niż osoby samotne, szczególnie w relacjach nieformalnych. Samoocena wzrastała wraz z wiekiem, ale poczucie atrakcyjności malało z wiekiem i długością związku. Mieszkańcy miast deklarowali wyższą atrakcyjność niż osoby z mniejszych miejscowości. Wnioski potwierdzają istotną rolę relacji w budowaniu samooceny i atrakcyjności, wskazując na ich wpływ na dobrostan psychiczny.
This article examines the relationship between self-esteem and perceived attractiveness within the context of interpersonal relationships. Social relationships are theorized to enhance self-esteem through positive feedback. The study employs a survey method, utilizing a self-report question-naire and Rosenberg’s SES scale. A total of 101 participants between the ages of 19 and 60 were included in the study. The results indicated that individuals in relationships were more likely to perceive themselves as attractive compared to single individuals, particularly those in informal re-lationships. Self-esteem was found to increase with age, while feelings of attractiveness decreased with age and relationship duration. City dwellers reported higher levels of perceived attractiveness than those from smaller towns. Conclusions confirm the important role of relationships in the de-velopment of self-esteem and perceived attractiveness and indicate their impact on psychological well-being.Keywords: self-esteem; perceived attractiveness; interpersonal relationships; relationship
Open Access
Linki zewnętrzne
Identyfikatory
Metryki
Eksport cytowania
Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.
Punkty i sloty autorów
| Autor | Dyscyplina | PkD / PkDAut | Slot |
|---|---|---|---|
| Styk Wojciech, dr n. społ. | nauki o zdrowiu | 49,4975 | 0,7071 |
Punkty i sloty dyscyplin
| Dyscyplina | PkD / PkDAut | Slot |
|---|---|---|
| nauki o zdrowiu | 49,4975 | 0,7071 |
Informacje dodatkowe
| Rekord utworzony: | 3 lutego 2025 12:34 |
|---|---|
| Ostatnia aktualizacja: | 21 października 2025 11:35 |